Alles behalve ijs.

5 september 2017 - Akureyri, IJsland

Zo.

Nadat jullie een aantal maanden niks van ons hebben gehoord, zijn we nu weer lekker op reis! Naar IJsland wel te verstaan. We gaan proberen om jullie kort en bondig op de hoogte te houden van wat we meemaken. Al wordt dat lastig, het is hier echt prachtig! We gaan twee weken lang rond het eiland rijden met onze 4x4. We zullen hem nodig hebben! =D

Voordat ik begin, even wat feitjes;
* Het is hier 2 uur vroeger dan bij jullie thuis.
* Één euro staat tot 126,30 IJslandse Kroon.
* Dat is veel denk je? Een glas bier kost hier ongeveer 3400 Kroon, dat is omgerekend €27! Maar oké dat is alcohol. Je betaald bijvoorbeeld 'maar' €16,- voor een pakje kaas.

* Sigaretten zijn onbetaalbaar..
* IJsland heeft ongeveer 335.000 inwoners, waarvan er ongeveer 200.000 in en rond de hoofdstad Reykjavik wonen. Het is het dunstbevolkte land van Europa.
* In 2016 kwamen er ongeveer 1,6 miljoen toeristen naar IJsland.

Goed. Zaterdagmorgen vertrokken we uit het warme Nederland naar het ietwat koudere (noem een graad of 15) en regenachtige Keflavìk. Een klein stadje op ongeveer 45 minuten rijden van Reykjavik. We keken naar buiten, en zagen de druppels op de ramen staan. De wind waaide je billen uit je string vandaan en de enthousiaste Aziatische mensen in korte broeken keken ook al niet zo happy toen we stonden te wachten op de shuttlebus naar de huurautobedrijven. Een kort ritje gelukkig, dus we konden onze Dacia Duster snel in onze armen sluiten. Een used car, hier ook wel nodig, en dat was ook te zien. Zelfs ik heb niet zoveel krassen en deuken in mijn auto. Behalve soms een kapotte ruit. Maar dat terzijde.

Vrienden van Carlo waren toevallig in de buurt dus we hebben een dubbeldate geregeld. We spraken af in het stadje omdat daar het Night of Lights festival werd gehouden. Overal was muziek en stonden er foodtrucks. Best gezellig!  Na het eten vertrokken we richting de camping (ja camping) in Reykjavik. Het opzetten van de tent en het slapen erin ging prima. Af en toe een dood gevoel in je arm omdat je erop gerold was, maar oké, prima. Na een in elkaar geknutseld ontbijtje zijn we begonnen met opruimen en op pad gegaan met onze auto. Die heb je hier wel nodig. De afstanden zijn prima te doen, maar wel groot.

De ringroad is prima begaanbaar. Evenals vele andere wegen. De F-roads zijn onverhard en gaan helemaal de bergen in en dan zijn er nog onverharde gravelroads. Daar kom ik later nog op terug ;). De maximumsnelheid is overal 90 km per uur. Harder kan en wil je ook niet.

Maar dan. Ga je dus op pad. Er is nu van alles in IJsland behalve ijs (wel hoog in de gletsjers natuurlijk) Het landschap is moeilijk te omschrijven.. het ene moment lijkt het alsof je op de maan loopt. Alles donker en een soort zanderig. Puntige rotsjes maken het magisch en het lijkt dan net alsof er trollen en elfjes onder vandaan kunnen kruipen. Het andere moment rijzen torenhoge bergen naast je op en is het groen zo ver je kijken kunt. Ook groeien er van die schattige katoenpluisplantjes en lijken sommige stukken een beetje op de Veluwe. Maar dan een miljoen keer groter.
Watervallen en beekjes zijn er in overvloed. Het enige wat je hoort is het razen en het kletteren van het kristalheldere water. De zwarte lavastranden steken af tegen de groene bergketens waar schapen staan te grazen. Ze lopen allemaal los. Best gevaarlijk dus als ze opeens besluiten om over te steken. Of ze liggen lui hun rug te krabben aan de vangrail. Oja, en er staat af en toe een huisje tussen al dit moois.

We besloten eerst het westen van IJsland te verkennen. Hier was een groot national park. Al vind ik dat heel IJsland een national park is. Zoals boven beschreven, keken we onze ogen uit tijdens het rijden. Veel watervallen en grotten kun je gewoon beklimmen. Net als oude vulkanen en vulkanische stranden. Hikeroutes langs rotsformaties zijn hier ook niet ongewoon. Een perfect land voor de wandelaar dus! We bezochten onder ander Borgarnes, Arnarstapi en Olafsvìk. Kleine vissersdorpjes met soms echt maar een paar huizen. We zijn een helling opgeklommen waar je bovenaan een waterval vond. Je kon de grot binnen en wow, ik had nog nooit zoiets gezien. Ik zie hier eigenlijk heel veel dingen die ik nog nooit heb gezien. Maar, binnenin stroomde het water langs de rotsen, vogels zaten te badderen en dit konden we van enkele meters afstand gadeslaan. Zo bijzonder! We hebben geprobeerd de gletsjer zoveel mogelijk op de rijden. Maar het weer was slecht (veel regen hebben we wel) en we zijn vrij onervaren op ruig terrein. Dus na een paar 100 meter klimmen hebben we de tocht afgeblazen. Jammer, maar we krijgen de Snaefellsjökull vast nog wel een keer van binnen te zien!

De tijd vliegt voorbij. Ondertussen kijken we per dag waar we heen gaan en wat we gaan zien. Waar we slapen en wat we gaan eten. We leven in onze auto en uit onze koffer. We zijn actief op zoek naar de Aurora Borealis, oftewel het Noorderlicht. We zijn net stormchasers. Het zou de kers op de taart zijn als we dit natuurwonder zouden mogen aanschouwen. We hopen op heldere nachten zodat Carlo de sterren kan fotograferen. Nog genoeg te doen dus! We zijn vandaag afgereisd naar het noorden van IJsland. We hebben al weer een paar hilarische en typisch-iets-voor-ons situaties meegemaakt. Maar daarover een andere keer. Mijn verhaal wordt al weer veel te lang.

Ik bedank jullie weer voor het lezen, tot onze volgende blog!

Liefs,
Carlo & Lisette

1. Opa.:
    5 september 2017
    Schitterend, wij genieten van jullie genieten Liefs .
  2. Fiona:
    6 september 2017
    Prachtig verhaal kan niet wachten op het vervolg van jullie vakantie
  3. Jeanne:
    Prachtig. Nog heel veel plezier
  4. Karin:
    6 september 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Geniet ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal
    Groetjes karin
  5. Nicoline:
    6 september 2017
    Dat belooft weer een mooi verslag!
  6. Oma:
    6 september 2017
    Geweldig verhaal. Het is weer net of ik er bij ben. Veel plezier en wees voorzichtig
  7. Oma:
    6 september 2017
    Wat een belevenis ,ik zit er weer helemaal in. Wees voorzichtig en geniet. Heel veel liefs oma.
  8. Claudine:
    6 september 2017
    Zit te genieten van jullie verhaal, ga duimen voor heldere nachten. Veel plezier en rij voorzichtig xxx
  9. Marthy:
    6 september 2017
    Heerlijk, mee genieten met jullie.
    Have fun.
  10. Marieke:
    6 september 2017
    Wow gaaf hoor! Lekker genieten van al dat moois! En niet teveel bier drinken en kaas eten denk ik zo (?!!!)